Talentul e bun, dar nu suficient

imagesE oficial!  Nu stiu sa gatesc, dar am talent.

Asta stiam si eu.

Dar se pare ca nu este oficial pana nu o spune altcineva, cu un simt foarte critic, as putea adauga.

Este vorba despre George, prietenul meu.

Cum a ajuns la aceasta concluzie?

Cateodata fac o mancare atat de buna, incat imi da nota 10+. Sau 11. Cateodata si 12.

ratatouille-egoTi-am spus ca are un simt critic foarte dezvoltat? Adica atunci cand imi da nota, o compara cu orice mancare pe care a servit-o sau ar putea-o gasi in orice restaurant.

M-a rugat sa mai fac o data carnea aceea de pui (facusem cateva bucatele sa mananc pe loc, doar eu, pentru ca nimeni altcineva nu mai dorea). Mi-a dat nota 11 pentru ea.

2Am refacut-o, de data asta pentru mai multe persoane, numai ca am primit o alta nota: 2.

Da, 2!

Cum poti primi 2 sau 10 cu felicitari la niste bucatele de pui cu apa, vin si mirodenii?

De ce este o diferenta atat de mare?

Si raspunsul nu poate fi decat acesta: ” Nu stiu sa gatesc, dar am talent.”

Cand lucrezi cu ingrediente atat de simple si de putine, calitatea nu poate iesi decat dintr-o proportie perfecta a ingredientelor, din temperatura ideala , din ordinea in care pui ingredientele, din placerea cu care gatesti.


tumblr_mqtpnh7t9F1qek5vbo1_500Prima data gateam pentru mine, din placere, din pofta pentru carnita de pui, adusa de parintii mei tocmai de la tara.Si e adevarat ca au existat mari diferente intre prima si ultima data cand am gatit puiul, chiar daca ingredientele erau identice.

Vroiam doar putin, am facut asa cum imi placea mie. Nu imi pasa ce ar spune altii, eu nu fac mofturi la mancare. Ce gatesc, mananc.

Am ales ingredientele cum am simtit, le-am pus in ordinea care a venit si totul a curs de la sine.

La sfarsit a iesit o delicatese incat abia am prins si eu cateva bucatele din putinul pui pe care l-am gatit.

” Spune-mi exact, dar exact cum l-ai facut!” – imi zise George.

Si i-am spus:

In tigaie am pus apa cu putina sare si cateva picaturi de ulei.

Am lasat sa fiarba in timp ce am taiat carnea in cubulete ( pipota, inimioara si piept de pui – preferatele mele). Nu mai stiu daca am pus si ficatei pentru ca oricum nu am apucat sa-i mananc.

images (1)Am masat carnea cu sare si mirodenii (am cumparat de la un targ bio niste arome : Verde Aromat – super bune . Contine oregano,busuioc, piper negru si verde, plus alte verdeturi).

Am pus carnea in apa, am acoperit cu capac si am plecat din camera.

Am venit la timpul potrivit pentru a mai adauga putina apa.

Cum_scot_petele_de_vin_rosu___de_pe_haine7Spre final, cand carnea era aproape fiarta am pus din belsug vin rosu.

Am lasat sa mai fiarba pana a scazut si gata.

Delicios. Nota 11.

George m-a rugat a doua zi sa recreez reteta.

Mie imi venea sa rad. Ce reteta? Asta e reteta? Doar am pus cateva bucatele de carne in tigaie.

Ma straduiesc sa imi amintesc ingredientele, ce am pus si cand am pus.

Apropo, nu imi dau seama exact ce pun si cat pun in mancare.

Fac din instinct si nu retin foarte bine la sfarsit ce tocmai am facut.

Dar mi-am zis ca niste carne cu vin nu e asa mare lucru.

Ce era totusi diferit?

chef-headache-stress-work-22155468Eram stresata – sa imi iasa bine, oare le va placea, daca nu va fi bun?

In loc sa fac din instinct, a trebuit sa gandesc fiecare operatiune. Ce am pus, oare cat am pus, in ce ordine, si acum ce trebuie sa fac?

De data asta am gatit pentru mai multe persoane, am adaugat mai mult din ingrediente si deci, mai multa apa.

MARE GRESEALA!

Din cauza asta carnea nu mai scadea si a trebuit sa scot o parte din lichid. Imi era frica sa nu ajunga prea fiarta.

A mai durat ceva pana a scazut , apoi am adaugat vinul rosu, l-am lasat sa scada si gata.

Numai ca de data asta nu l-am mai lasat la fel de mult pe foc dupa ce a scazut pentru ca deja carnea statuse prea mult la fiert.

Ce mai, nota 2.

Si uite asa este posibil ca din cateva ingrediente, din aceleasi ingrediente, cu acelasi bucatar, sa iti iasa doua rezultate cu totul diferite.

Deci, nu stiu sa gatesc. Nu am cunostintele necesare si nici experienta.

Nu stiu cata apa imi trebuie sa scada exact cat carnea este perfect gatita.

Acest lucru simplu e un exemplu perfect.

Dar pot face o mancare din instinct, fara a urma nici un fel de instructiuni, dar sa iasa ca si cum l-ar fi gatit un bucatar profesionist.

Si nu orice bucatar profesionist, sa fim seriosi. Ci unul talent si cu pasiune pentru meseria lui.

2507109345_4203e10ba9Pentru ca unul din ingredientele de baza este sufletul pe care il pui in mancare. Este o parte din tine.

Si poti reusi asta daca iti place ce faci, daca treci de constient, de reguli, de prea multa gandire si gatesti cu inima.

Un bucatar profesionist, in schimb, poate recrea reteta. Are destule cunostinte si experienta sa reuseasca acest lucru care poate ti se pare banal.

Ce e asa de greu? Eventual, cauti pe net, vezi ingredientele si cum se prepara si gata.

Ei bine, nu e chiar asa.

Nu sunt bucatar profesionist, dar stiu ce inseamna sa faci un lucru cu pasiune.

Si asta nu se poate descrie in cuvinte.

Inspiratie si Pofta Buna,

Irina.

P.S.: in seara asta am mai gatit spaghete cu sos si carnita. George era super-satul si la regim, si nici nu ii plac pastele ,dar a gustat. Apoi a mancat o portie intreaga pentru ca stia ca nu merge sa recreez reteta. (mi-a dat 11:) )

Leave a Reply

