Care este gustul cel mai bun?

Majoritatea spun ca este dulcele.

Eu zic ca este cel care ne lipseste.

Ce ne lipseste? Ne putem da seama sau suntem indusi in eroare?

Gusturile se educa. Oare noi cat de performanti suntem in a ne placea lucrurile care ne folosesc?

Imi amintesc de un documentar pe Discovery.

Life of Pi.  AFI 2012Un barbat a naufragiat pe ocean 2 sau 3 luni de zile. S-a hranit doar cu pestele pescuit de el.

La un moment dat corpul lui a inceput sa aiba carente de vitamine esentiale. Asa ca s-a adaptat. “A cerut” sa fie hranit cu altceva. Cum?

Barbatului au inceput sa-i placa ochii pestilor, ficatul si alte parti pe care le arunca in mod normal.

Nu le manca pentru ca stia ca ii lipsesc nu stiu ce vitamine, iar acestea se gasesc in pielea sau cartilajele pestelui.

Lasa carnea la o parte pentru ca delicatesa era ceea ce hranea cu adevarat organismul lui.

Dar era intr-o situatie de “traieste sau mori”. Simturile ii erau alerte, deciziile cruciale.

Pe noi nu ne ameninta foametea. Desi ma mir si eu cum de corpul nostru nu ne cere atat de evident nutrientii de care avem nevoie.

De ce nu ne indragostim imediat de mancaruri delicioase care sunt si extrem de sanatoase pentru noi? De ce nu avem o pofta nebuna de ridichi sau de suc de spanac?

urlEste din cauza ca suntem adormiti, pot sa spun chiar “drogati” cu tot felul de adaosuri moderne de inbunatatire a gustului? Unele care creaza chiar dependenta si ne induc corpul in eroare? Care ne fac sa poftim la ceva care nu ne face bine, din contra?

Tu stii ce iti face bine? Eu nu.

Sigur, cu totii cunoastem care sunt alimentele “bune”, sanatoase, bogate in nutrienti, fibre, antioxidanti. Dar stim care din acestea sunt benefice organismului nostru in acest moment? Exista oare astfel de alimente care desi sunt “bune” ne fac rau? Sau in ce conditii devin nocive?

Am observat ca in familia mea, si nu numai, se fac cateva mancaruri mari si late.

Sotia stie sa faca un numar de feluri de mancare pe care le-a invat cel mai probabil de la mama ei sau chiar de la soacra (nu este si cazul mamei mele, care a invatat un singur lucru de la bunica de pe tata: ca sa se intareasca aluatul este nevoie sa il framanti, nu sa pui faina si oul in beci sa se raceasca :))))):)))))

Unele familii sunt mai norocoase si gatesc frecvent legume, fac sarmalute vegetariene in foi de sfecla sau frunze de fasole, tocanita de marar etc.

Altele servesc carne la fiecare masa, totul cu foarte mult ulei , multe ingrediente prajite iar salatele aproape lipsesc.

Dar fiecare bucatar al familiei ofera celor dragi ceva bun , de care sa se bucure: unii salata de rosii cu branza, altii friptura de porc cu cartofi prajiti si paine. Iar daca cei mici au fost foarte cuminti sau suficient de insistenti, mami ii va duce la McDonald’s.

Cand vin musafiri, la fel. Mama lui George intotdeauna gateste ceva prajit cand o viziteaza cineva. Pentru ca asta le place acestora. Ar crede probabil ca i-ar lua in ras daca i-ar servi cu ierburi fierte si carne nesarata.

Cine vrea sa se faca de ras sau sa fie criticat? Toti ne dorim sa fim iubiti si apreciati. Sa vorbeasca lumea de bine despre noi si sa ne caute compania.

Ne dorim sa fim bine vazuti. Pana nu demult pestele si mamaliguta erau considerate hrana saracului. Cine avea carne, avea parte.

Ne straduim cat putem sa le facem celorlalti pe plac: hai sa rumenim bine ceapa in ulei si sa tragem putin la tigaie legumele pentru ca doar asa au un gust bun.

Oare e suficient de sarat pentru tata? Hai sa mai punem putin, sa nu faca scandal. Am cunoscut pe cineva care manca foarte sarat si cand ungea o felie de margarina fetitei de 8 ani ii adauga sare pe paine spunandu-i ca asa este bun. Pentru ca altfel pentru femeie nu avea gust,  indemna si copilul sa faca la fel.

Ati fost cuminti copii? Hai la Mc sau KFC. Ne place si noua.

Noi nu am crescut cu fast-food, in schimb nu cred ca era masa la care sa nu mancam carne, desi aceasta nu era mai niciodata prajita. Mama nu stie si nu vrea sa gateasca ceva cu mai putina sau fara carne. De ce? Pentru ca nu are gust bun (pentru ea).

De ce? Pentru ca asa ne-am obisnuit. Ne-am amortit simturile si instinctele.

Cum sa mai stim care este gustul cel mai bun? In nici un caz nu e cel de tigari.

Dar eu imi voi descoperi gustul ideal pentru fiecare parte a zilei.

Imi voi asculta corpul si voi invata despre el.

Altfel, pentru ce sa gatesc?

Tu de ce gatesti?

Leave a comment