Coltunasi cu branza

Aveam pofta de ceva dulce. In mod normal, as fi rugat pe cineva sa imi aduca. Daca imi era chiar foarte pofta, ma duceam singura la magazin si imi luam ori inghetata, ciocolata si altele asemenea.

Dar astazi… gatesc. Asa ca, daca ar fi sa imi prepar desertul, ce as vrea?

urlImediat mi-au venit in minte coltunasii. Mancam cand eram mica si cred ca de atunci nu am mai avut parte de ei.

Iar acum pot sa mi-i fac si singura. De fapt, am decis sa mi-i prepar.

Am cautat pe net retete. Majoritatea erau cu ceapa calita ????, unele cu smantana,cartofi sau carne. Daca tot gatesc, macar sa aleg ce sa pun in mancare. Prefer sa ma lipsesc de ingrediente de prisos care nu sunt in beneficiul sanatatii.

Asa ca am sunat-o pe mama pentru ca eram sigura ca exista o reteta fara ceapa calita si smantana.

Am aflat ca am mai gatit coltunasi de doua ori cand eram mica, impreuna cu sora mea. Prima data am murdarit de faina tot covorul din bucatarie, dar  a doua oara am stiut ca e nevoie sa facem curatenie.

E clar ca mi-au placut mult coltunasii inca de atunci  daca i-am si preparat.

Dupa ce am vorbit cu mama, m-am dus in piata si am facut cumparaturile:

  • 1 kg de faina alba
  • oua
  • 1 kg de branza dulce de vaci

urlurlurl

Zahar aveam. Stiam eu ca sunt usor de facut.Am pus punga cu faina intr-un vas. Pentru ca nu stiu sa estimez cat inseamna 1 kg de faina am ales initial un vas prea mic pentru a putea si framanta in el. Nu-i nimic, asa invatam🙂

Am pus putina sare in faina si 2 cani de apa. Mama mi-a spus sa amestec mai intai cu furculita si asa am facut. Dupa ce faina s-a incorporat, am framantat cu mainile. Nu mai adauga apa pentru ca alutatul sa fie destul de dur.

Alta greseala de amator: mi-am ales o masa prea inalta si imi venea greu sa framant. M-am mutat si era deja alta viata. Dupa un timp, m-am plictisit. Nimic surprinzator.

urlAsa ca am inceput sa ma joc cu aluatul. Dar cu folos. Am facut si exercitii fizice, iar coca a devenit foarte uniforma. Ce am facut? Am ridicat aluatul si am inceput sa trag de el. Cu mainile, cu degetele. L-am rasucit si comprimat, l-am omogenizat perfectsi mi-am lucrat bratele, degetele, spatele si muschii pectorali in acelasi timp. Deja gatitul suna bine.

Am lasat coca sa se odiheasca, dar eu nu am stat si m-am apucat de branza. Am amestecat kilogramul de branza de vaci cu 2 oua si 1 lingura de zahar ( mama a recomandat 2-3 oua si 2-3 linguri de zahar ; insa eu am pus cat mai putin din ce am considerat a fi mai putin sanatos. Apropo, branza si oul sunt o combinatie destul de nefericita).

urlA venit timpul sa intind aluatul pana devine o foaie destul de subtire. Dar nu am sucitor. Asa ca am improvizat : O sticla. Intamplarea a facut sa fie o sticla de votka ( plina cu votka).

Am intins coca si am inceput sa tai. Mama mi-a spus sa tai linii paralele verticale si apoi oblice . Apoi sa pun cate 1 lingura de branza pe fiecare bucatica.

Am facut cum a spus ea si mi-au iesit niste coltunasi oribili.Erau prea lungi si prea ingusti, nu puteau acoperi branza si se scurgea pe afara. In plus, aratau ca niste capete de elefanti cazuti dintr-o nava extraterestra.

Dupa ce am mai incercat odata cu a doua foiaie, am decis sa revin la patratelele mele. Diagonalul asta nu l-am inteles deloc.

Nu de alta, dar mai vin niste musafiri diseara si nu pot sa le dau explodatele acelea.

De data asta m-am straduit sa iasa bine. Am taiat aluatul patratele, am pus branza pe fiecare si apoi am venit cu degetele umede sa strag bine branza in centru. Trebuiau sa imi iasa pentru ca mai aveam doar doua foi.

Apoi, dupa sfatul mamei, am umezit marginile patratelelor cu degetele pentru a se lipi mai bine. Am venit cu o furculita sa “sudez” marginile.

urlNota mea personala: Am luat 2 furculite pentru a putea lucra cu ambele maini. Dureaza mult mai putin, e mai distractiv si iti antrenezi ambele emisfere ale creierului.

Am fiert coltunasii intr-o tigaie (tot la sfatul mamei) si partea asta a mers bine. Stii ca sunt gata cand se ridica la suprafata. Nu pune prea multi pentru ca dupa aceea se lipesc .

Tot ca sa nu se lipeasca se recomanda ca dupa ce ii scoti de la fiert sa se unga cu unt sau sa ii presari cu zahar. Nu mi-a placut nici una din aceste variante.

Asa ca am ales sa ii ung cu dulceata de casa de capsuni. Delicios (am incercat si cu dulceata de cirese, dar merge mai bine cea de capsuni). In felul acesta am mai compensat cantitatea scazuta de zahar din compozitie.

Rezultatul? Niste coltunasi deliciosi, chiar daca unii mai urati.

George mi-a dat nota 10+.

Ionut si Sorina au spus ca ar fi trebuit sa-i fierb in lapte.

Mie mi-au placut .

Am vorbit cu mama la telefon si mi-a spus ca orizontal trebuia sa le tai, nu oblic. Multumesc mama🙂

 !De Retinut cand vrei sa gatesti coltunasi cu branza:

  • Cand rulezi foia de aluat, foloseste-ti mai mult corpul decat mainile. In felul acesta iti protejezi coloana si nu obosesti.       Este o miscare pe care am invantat-o la un curs avansat de masaj si functioneaza.                                                              Cand folosesti sucitorul urmareste ca mainile sa le tii cat mai nemiscate si forta sa vina din bazin. Du un picior in spate si fa un dute-vino, ca niste mini-fandari. Daca vrei sa rulezi in fata, vino cu tot corpul mai in fata si mainile sa urmeze doar miscarea corpului.
  • Da-i de lucru si mainii stangi. Pe cat posibil, fa cu stanga ce faci si cu dreapta. In felul acesta antrenezi si emisfera dreapta, cea responsabila cu creativitatea si pofta de viata🙂
  • Cand gusti coltunasii sa verifici cat de buni au iesit opreste-te inainte sa fii prea plin pentru am mai avea chef sa ii termini pe ceilalti
  • Redu pe cat posibil cantitatile de topping-uri si ingrediente care nu sunt benefice sanatatii. Gusturile se educa. Este foarte bun si asa.
  • Daca folosesti in loc de sucitor o sticla cu votka, asigura-te ca este bine infiletat capacul
  • Daca de la tigaie pana la farfurie scapi un coltunas pe aragaz, asteapta sa se raceasca
  • Daca servesti coltunasi mai tarziu, mai bine ii pastrezi in frigider si ii fierbi inainte sa ii mananci. Altfel se racesc si nu mai sunt atat de buni.
  • Daca nu are cine sa faca ordine dupa tine, e cam aiurea.

Inspiratie si Pofta Buna!

Cu drag,

Irina

P.S.: Chiar daca nu sunt o gustare sanatoasa, am facut tot posibilul sa reduc aportul de ingrediente calorice.

Chiar daca ceilalti au vrut fierti in lapte, eu nu am vrut si pentru mine au fost buni asa. Mai multe despre gusturi si incercarea de a-i multumi pe altii intr-un post viitor.

Leave a Reply

